Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Soletanche Polska realizuje prace fundamentowe dla Terminala T5 w Porcie Gdańsk

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Soletanche Polska

Podziel się ze znajomymi:

Blisko 1500 pali CFA o łącznej długości ponad 50 kilometrów, 33 000 metrów sześc. niskoemisyjnego betonu oraz ponad 2000 ton stali – tak w liczbach wygląda zakres prac Soletanche Polska przy budowie Nabrzeża Odejściowego (Outbound) dla Terminala T5 w Gdańsku, jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w polskiej części Bałtyku.

Inwestorem Terminala T5 jest spółka Istrana Sp. z o.o., której udziałowcami są Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) oraz Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. Soletanche Polska realizuje roboty palowe na zlecenie generalnego wykonawcy – Grupy NDI S.A.

Powstający terminal będzie pełnić funkcję terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych (offshore). Jego zadaniem jest obsługa kluczowych projektów, w tym Baltica 2 – jednej z największych morskich farm wiatrowych w Polsce, realizowanej przez PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz Ørsted Polska Sp. z o.o. – oraz innych inwestycji offshore na Morzu Bałtyckim.

To przedsięwzięcie ma dla spółki Soletanche szczególny wymiar.

– To pierwszy kontrakt tej rangi w historii naszej firmy – wyjątkowe wyzwanie i równocześnie dowód zaufania, jakim obdarzono nasz zespół. Cieszymy się, że możemy dołożyć swoją cegiełkę do tak strategicznej inwestycji – mówi Hubert Tomczak, Dyrektor Zarządzający Soletanche Polska.

Technologia CFA – pewne rozwiązanie dla trudnych warunków

Prace fundamentowe realizowane przez Soletanche Polska obejmują wykonanie kilku typów pali CFA pod płytę nabrzeża oraz belkę podsuwnicową. Technologia pali ciągłych wierconych CFA okazała się w tym przypadku najefektywniejsza.

– Pale CFA umożliwiają osiągnięcie wymaganych głębokości przy zapewnieniu odpowiedniej nośności oraz wysokiej wydajności robót. To technologia najlepiej dopasowana do warunków gruntowych, z refulowanymi warstwami w górnych odcinkach i zagęszczonym dnem morskim w głębszych partiach – wyjaśnia Krzysztof Tomczak, Kierownik Grupy Kontraktów w Soletanche Polska.

Wyzwania: logistyka, tempo i praca 24/7

Realizacja prac na Terminalu T5 to zaawansowane przedsięwzięcie logistyczne. Soletanche Polska prowadzi roboty w systemie całodobowym, wykorzystując dwa pełne zestawy sprzętowe.

Pale CFA zastosowane w projekcie charakteryzują się średnicą 800 mm, długością projektową do 35 m, zbrojeniem o długości do 34 m oraz głębokością wiercenia sięgającą do 36 m.

Każdy pal to około 3 betonomieszarki betonu oraz 22 m³ urobku z wiercenia. Dziennie na placu budowy wbudowywanych jest ponad 500 m³ betonu oraz 30 ton stali.

– Przy takich wydajnościach kluczowe jest planowanie prac z dużym wyprzedzeniem i natychmiastowe reagowanie na zmiany. Dzięki zgranemu zespołowi i sprawnej logistyce utrzymujemy wysokie tempo przy zachowaniu najwyższej jakości robót – podkreśla Krzysztof Tomczak, Kierownik Grupy Kontraktów w Soletanche Polska.

Światowy lider w geotechnice i fundamentowaniu

Soletanche – globalny lider geotechniki i fundamentowania, działający w 60 krajach w ramach Grupy Soletanche Freyssinet (VINCI) – obecny jest w Polsce od 1996 roku. Firma dostarcza

innowacyjne i skuteczne rozwiązania dla sektora publicznego i prywatnego, obejmujące głębokie fundamenty, konstrukcje oporowe, przepony wodoszczelne oraz roboty zbrojeniowe i budowlane.

W Polsce Soletanche działa jako generalny wykonawca i wyspecjalizowany podwykonawca w projektach metra, tuneli, budynków, obiektów hydrotechnicznych, energetycznych i przemysłowych. Firma aktywnie wdraża prośrodowiskowe technologie, optymalizuje procesy i redukuje emisje, realizując inwestycje przyjazne środowisku i infrastrukturę o znaczeniu społecznym.

Wybrane najnowsze projekty:

  • Stacja Warszawa Zachodnia
  • Tunel tramwajowy w dzielnicy Ochota | Warszawa
  • II linia metra – Stacja C1 Karolin i STP Karolin | Warszawa
  • Krakowski Szybki Tramwaj etap IV
  • Komora „RETKINIA” – Kolej Dużych Prędkości | Łódź
  • Tunel Średnicowy – Przystanek Łódź Śródmieście | Łódź
  • Dornych – nowe centrum Brna | Czechy
  • Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa
  • Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego | Kraków
  • Upper One | Warszawa
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szykują odcinkowy pomiar prędkości pod Wrocławiem

Drogi i autostrady

Szykują odcinkowy pomiar prędkości pod Wrocławiem

Redakcja 24 listopada 2025

Korzystne wyniki Energi po trzech kwartałach 2025 r.

Biznes i przemysł

LOT przejmie Smartwings? Szansa i duże wyzwanie

Biznes i przemysł

LOT przejmie Smartwings? Szansa i duże wyzwanie

Łukasz Malinowski 24 listopada 2025

Zobacz również:

PKP PLK i Port Gdańsk wspólnie poprawią dostęp do portów

Intermodal i logistyka

PKP PLK i Port Gdańsk wspólnie poprawią dostęp do portów

inf. pras. 14 listopada 2025

Rekordowe trzy kwartały Portu Gdańsk

Intermodal i logistyka

Rekordowe trzy kwartały Portu Gdańsk

Port Gdańsk 10 listopada 2025

Port Gdańsk umocni pozycję?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk umocni pozycję?

Port Gdańsk 08 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

Szykują odcinkowy pomiar prędkości pod Wrocławiem

Drogi i autostrady

Szykują odcinkowy pomiar prędkości pod Wrocławiem

Redakcja 24 listopada 2025

Korzystne wyniki Energi po trzech kwartałach 2025 r.

Biznes i przemysł

LOT przejmie Smartwings? Szansa i duże wyzwanie

Biznes i przemysł

LOT przejmie Smartwings? Szansa i duże wyzwanie

Łukasz Malinowski 24 listopada 2025

Zobacz również:

PKP PLK i Port Gdańsk wspólnie poprawią dostęp do portów

Intermodal i logistyka

PKP PLK i Port Gdańsk wspólnie poprawią dostęp do portów

inf. pras. 14 listopada 2025

Rekordowe trzy kwartały Portu Gdańsk

Intermodal i logistyka

Rekordowe trzy kwartały Portu Gdańsk

Port Gdańsk 10 listopada 2025

Port Gdańsk umocni pozycję?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk umocni pozycję?

Port Gdańsk 08 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij